Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "VENÂNCIO, Marina Aparecida Tomaz"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Avaliação e Currículo: Atuando Globalmente
    (Centro Universitário da Fundação de Ensino Octávio Bastos, 2024-08-30) BALBINO, Amanda de Souza; ZANGIACOMI, Antonia Alvisi; SOUZA, Cristinen Grilanda de; PEZUTO, Dayane Arribet Francisco Pereira; VENÂNCIO, Marina Aparecida Tomaz; FERREIRA, Ingridy Karoline Nogueira; MEDICI, Fátima Aparecida; JACOMINI, Mariângela Leocárdio
    Practices that develop students' awareness of sustainability, the impact of our choices in collective environments and our role in environmental balance are fundamental to the educational process and must be described in the schools' Pedagogical Proposal. These practices must be linked to the curriculum and assessment developed at the school, through the didactic sequences existing in the lesson plans, aiming to develop these skills. After getting to know the school and its physical space, the group must prepare a proposal for intervention in some environment of the school, with the objective of transforming it into a space in tune with the needs of the school community. After preparing the Proposal, the group must present it to the school community. The Proposal aims to involve the skills studied in the module, promoting situations that challenge the students, allowing them to appropriate different languages ​​and knowledge, ensuring the expression of their interests, desires and curiosities and valuing individual and collectives productions.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Planejamento e Gestão: construindo sua marca
    (Centro Universitário da Fundação de Ensino Octávio Bastos, 2024-10-30) BALBINO, Amanda de Souza; SOUZA, Cristianen Grilanda de; PEZUTO, Dayane Arribet Francisco Pereira; VENÂNCIO, Marina Aparecida Tomaz; FERREIRA, Ingridy Karoline Nogueira; SANTOS, Sérgio Ricardo dos
    This project contributes to Sustainable Development Goal number 4, “Quality Education”, defined by the United Nations (UN). This extension and School Management Practice project is justified by the fact that education is one of the pillars for the social transformation of a country, given its importance and its power to offer conditions for the development of educational practices with children and adolescents in urban and rural communities (ALVES; WECHINEWSKY, 2022).
  • No Thumbnail Available
    Item
    Projeto Integrado - Pedagogia Online - Educação e Sociedade: Aprendendo a Aprender
    (2025-06-30) BALBINO, Amanda de Souza; SOUZA, Cristianen Grilanda de; VENÂNCIO, Marina Aparecida Tomaz; MEDICI, Fátima Aparecida; JACOMINI, Mariângela Leocárdio; SALA, Patricia Vasconcellos
    O projeto “Nossa Escola dos Sonhos” é uma oportunidade única para integrar conhecimentos teóricos e práticos das disciplinas de História da Educação, Pensamento Social e Educação e Aprendendo a Aprender, aplicando-os de maneira significativa na formação das crianças. Essa iniciativa visa promover a reflexão crítica sobre a escola enquanto espaço de aprendizado, inclusão e transformação social, proporcionando às crianças uma experiência lúdica e educativa que conecta passado, presente e futuro. O projeto permite que as crianças compreendam como a escola evoluiu ao longo do tempo, destacando mudanças em seus métodos, estruturas e objetivos. Ao conhecerem exemplos de escolas do passado e refletirem sobre como desejam que as escolas do futuro sejam, elas aprendem que a educação é uma construção social em constante transformação. Isso fortalece nelas a percepção de que sua participação, mesmo enquanto crianças, é fundamental para imaginar e moldar o futuro da educação.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Projeto Integrado - Pedagogia Online - Fundamentos Pedagógicos Leitura e Prática: Compreendendo a linguagem como atividade humana
    (2025-06-30) BALBINO, Amanda de Souza; SOUZA, Cristianen Grilanda de; VENÂNCIO, Marina Aparecida Tomaz; JACOMINI, Mariângela Leocárdio; SANTOS, Sérgio Ricardo dos
    O Projeto Contar, Escrever e Imaginar: A Linguagem em Movimento, nasce da compreensão de que a linguagem é uma das expressões mais potentes da experiência humana. Pensar a linguagem como atividade social e cultural é fundamental tanto para a formação dos pedagogos quanto para o desenvolvimento integral das crianças. Ao propor atividades que envolvem a contação de histórias, a produção coletiva de textos e a dramatização, o projeto cria um espaço onde ler, falar, ouvir e escrever tornam-se práticas vivas, significativas e afetivas. Para os estudantes de pedagogia, vivenciar e planejar experiências que valorizem a oralidade, a leitura e a escrita é essencial. Não apenas porque são pilares da alfabetização e do letramento, mas porque esses elementos estão diretamente ligados à construção de sentido, à escuta sensível, ao respeito à voz do outro e à criatividade – competências indispensáveis para quem educa.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify