Browsing by Author "DONATO, Sarah Brizola"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Item Educação e Sociedade : Aprendendo a Aprender(Fundação de Ensino Octávio Bastos, 2023-09-30) DONATO, Sarah Brizola; NOGUEIRA, Thais Parussolo; PEQUENO, Verônica Ariane; MEDICI,Fatima AparecidaIn the educational scenario presented, director Judith was faced with a significant challenge at her school, where the academic results of second-year elementary school students were below expectations, accompanied by low growth in learning development. Furthermore, the lack of support from students' families was also identified as an obstacle. The relationship between family and school plays a crucial role in children's educational development. By adopting the principles of Education in the 21st century, the director can promote a more positive interaction between these two spheres. This involves personalizing learning according to students' individual needs, actively involving parents in the educational process, adopting technologies to facilitate communication and access to real-time information, promoting collaboration among everyone involved, and preparing students with educational existing ones, but also shape a more dynamic and effective educational environment for the future, contributing to the academic and personal success of students.
- Item Projeto Integrado - Pedagogia Online - Fundamentos Pedagógicos Leitura e Prática: Compreendendo a linguagem como atividade humana(2025-06-30) COSTA, Guilherme A. da; GUIDA, Bianca Marques; SILVA, Iolanda Janaína Mendes da; DONATO, Sarah Brizola; JACOMINI, Mariângela Leocárdio; SANTOS, Sérgio Ricardo dosO Projeto Contar, Escrever e Imaginar: A Linguagem em Movimento, nasce da compreensão de que a linguagem é uma das expressões mais potentes da experiência humana. Pensar a linguagem como atividade social e cultural é fundamental tanto para a formação dos pedagogos quanto para o desenvolvimento integral das crianças. Ao propor atividades que envolvem a contação de histórias, a produção coletiva de textos e a dramatização, o projeto cria um espaço onde ler, falar, ouvir e escrever tornam-se práticas vivas, significativas e afetivas. Para os estudantes de pedagogia, vivenciar e planejar experiências que valorizem a oralidade, a leitura e a escrita é essencial. Não apenas porque são pilares da alfabetização e do letramento, mas porque esses elementos estão diretamente ligados à construção de sentido, à escuta sensível, ao respeito à voz do outro e à criatividade – competências indispensáveis para quem educa.